10 اردیبهشت 1403

صفر تا صد انواع مهاربند یا بادبند و مروری بر مهم‌ترین نکات اجرایی

مهاربند یا بادبند که در سازه‌های فولادی کاربرد گسترده‌ای دارد به‌منظور مقاوم‌سازی سازه فلزی در مقابل نیروهای جانبی استفاده می‌شود. انواع مختلفی از مهاربند بر اساس نوع سازه و ویژگی‌های بار در ساخت و ساز یک اسکلت فلزی استفاده می‌شود که در این مقاله از ابرگان سازه قصد پرداختن مفصل به آن را داریم. مهاربند یا بادبند چیست؟ یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای مقابله با نیروهای جانبی در سازه‌های فولادی غیر بلند استفاده از انواع مهاربند یا بادبند است. مهاربندها به شکل‌های گوناگونی اجرا می‌شوند. پیکربندی سیستم‌های مهاربندی عموماً از نوع هم مرکز (هم محور) یا خارج از مرکز (برون محور)…

یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای مقابله با نیروهای جانبی در سازه‌های فولادی غیر بلند استفاده از انواع مهاربند یا بادبند است. مهاربندها به شکل‌های گوناگونی اجرا می‌شوند. پیکربندی سیستم‌های مهاربندی عموماً از نوع هم مرکز (هم محور) یا خارج از مرکز (برون محور) است.

انواع مهاربندهای هم مرکز سختی سازه را نسبت به قاب خمشی معادل به شدت افزایش داده و تغییر مکان جانبی سازه را محدود می‌نمایند. سیستم مهاربندی برون محور دو ویژگی سختی مناسب جانبی و جذب انرژی بالا را با یکدیگر ترکیب کرده و به کار می‌گیرد.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟