10 اردیبهشت 1403

دیوارهای برشی فولادی چیست و چه کاربردی دارد؟

دیوار برشی فولادی یک سیستم مقاوم در برابر بارهای جانبی است که از ورق‌های فولادی تشکیل شده است و به تیرها و ستون‌های پیرامون خود متصل می‌شود. این دیوارها در یک یا دو دهانه و در کل ارتفاع ساختمان متصل می‌شوند و یک دیواره طره را تشکیل می‌دهند. در این مقاله مفاهیم عمومی این سیستم بار بر جانبی معرفی شده و سپس تاریخچه و نمونه‌های برگزیده‌ای از سازه‌های مجهز به این سیستم معرفی شده است.

دیوار برشی ویژه (special plate shear wall) در AISC341 و یا دیوار برشی فولادی (steel plates wall) در CSAS16 و یا دیوار برشی فولادی ویژه (special steel plate wall) در FEMA2004 یک سیستم مقاوم در برابر بارهای جانبی است که از ورق‌های فولادی تشکیل شده است و به تیرها و ستون‌های پیرامون خود متصل می‌شود. این دیوارها در یک یا دو دهانه و در کل ارتفاع ساختمان متصل می‌شوند و یک دیواره طره را تشکیل می‌دهند.

تیرها و ستون‌های دیوار برشی فولادی ویژه در AISC341 عموماً به عنوان المان‌های مرزی افقی (horizontal boundry elements) و المان‌های مرزی عمودی (vertical boundry elements) تلقی می‌شوند. دیوارهای برشی فولادی تحت اثر تغییر شکل‌های غیر ارتجاعی متناوب سختی اولیه زیادی را از خود نشان می‌دهند به‌گونه‌ای که رفتار شکل‌پذیری دارند و مقدار قابل توجهی انرژی را نیز جذب می‌کنند.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟